Przeglądaj wersję html pliku:

sciaga zarządzanie do korala -dIDO


1. Wymienić formy autoprezentacji.

Zebranie wiadomości o firmie, do której jest kierowane CV;

Zebranie informacji o sobie samym (dobrze jest z kimś o tym
porozmawiać, żeby wszystko sobie przypomnieć);

Dokonanie samooceny w zakresie własnych umiejętności zawodowych
(umiejętności w …, doświadczenie w …, obeznany z …, praktyczne
umiejętności …);

Wykorzystanie psychicznej koligacji empatii do sporządzenia CV w celu
uczynienia zadość zadość wymaganiom pracodawcy (wypisać
przykładowe pytania, jakie może zadać nam pracodawca);

Uświadomienie sobie osobistej odpowiedzialności za sporządzenie CV;

2. Analiza przepływu informacji.

Przepływ : przełożony -> podwładny

Przełożony przekazuje informacje (informuje), oznajmia, wyjaśnia,
stawia zadania, ustala sposób postępowania, ocenia itp.

Podwładny – milczy, myśli, dokonuje samooceny.

Podwładny -> przełożony (za przyzwoleniem przełożonego)

Przełożony – milczy, myśli i dokonuje oceny.

Podwładny – przedstawia sytuację, preleguje.

Podwładny -> podwładny -> podwładny (podczas obecności
przełożonego i za przyzwoleniem przełożonego)

Podwładni – dyskutują.

Przełożony – milczy, myśli i ocenia w celu wyłonienia lidera i w
celu rozdzielenia zadania na poszczególne zadania i komu powierzyć
odpowiedzialność, myśli w celu zrozumienia, jakie więzi nieformalne
łączą poszczególnych członków zespołu. Zespół powinien
wyłonić lidera tej dyskusji i osobę, która będzie to dokumentować.
Dyskusja powinna być strukturalizowana i zespól powinien budować
swój autorytet w oczach przełożonego (jest to autorytet zespołowy).

Podwładny -> podwładny -> podwładny-> podwładny (podczas
nieobecności przełożonego )

Obowiązują te same kryteria jak w punkcie 3.

Podwładny -> przełożony (kontakt indywidualny)

Jest źródłem wielu konfliktów, ale również wielu awansów.
Podwładny powinien zawsze przemyśleć swoje zachowanie i powinno ono
mieć charakter „aktywnego przewidywania”. Przełożony powinien
również przewidzieć wszystkie zachowania podwładnego lub
podwładnej. W towarzystwie osoby trzeciej zawsze należy mówić
oficjalnie.

Przełożony -> przełożony (tego samego szczebla)

Rozmawiają ze sobą swobodnie ponieważ są z tego samego szczebla
zarządzania.

Przełożony -> przełożony (różnych szczebli i pionów)

Przełożeni -> podwładni (różnych szczebli i pionów)

Po między tymi osobami nie ma bezpośredniej zależności służbowej.
Bardziej spontaniczny obieg informacji.

3. Wyjaśnić termin empatia.

Empatia- kategoria psychologiczna, która oznacza określone zachowanie
osoby na którą oddziałujemy za pomocą nagrody lub kary. Podejście
empatyczne polega na wyczuwaniu podwładnego, umiejętne wczuwanie się
w rolę podwładnego, uczuciowe identyfikowanie się z podwładnym.
Wykształcenie w sobie uczucia empatii w celu realizacji funkcji
motywowania wymaga stawiania sobie pytań w rodzaju:

- Czy podwładny jest zadowolony ze swojego wynagrodzenia, czy
podwładny chętnie przystępuje codziennie do pracy, czy podwładny
przejawia inicjatywę, czy odnosi się do mnie z szacunkiem jako do
bezpośredniego przełożonego?

- Czy stosując dany bodziec odnoszę się z szacunkiem do podwładnego
czy przejawiam inicjatywę w motywowaniu podwładnego, czy sam
przychodzę chętnie do pracy, czy jestem zadowolony?

Przełożony odpowiadając na te pytania trenuje samego siebie w
sprawowaniu funkcji motywowania.

4. Opisać zasady autoprezentacji.

Zgubiłeś się? – patrz pkt. 1

5. Wymienić procesy dokonujące się w przedsiębiorstwie.

-procesy wykonawcze

-planowania

-organizowania

-pobudzania

-kontrolowania

-procesy zarządzania ( decyzyjne)

-produkcji

-podziału

-wymiany

-konsumpcji

-akumulacji

6. Wymienić funkcje zarządzania.

-Planowanie

-Organizowanie

-Pobudzanie (motywowanie)

-Kontrolowanie

7. Podział procesów zarządzania ze względu na procesy wykonawcze.

- Zarządzanie jakością wiedzy

- Zarządzanie jakością wyrobu

- Zarządzanie jakością usługi

- Zarządzanie jakością prawa

- Zarządzanie jakością edukacji

8. Wymienić rodzaje rozpiętości kierowania.

Rozpiętość kierowania – liczba podwładnych, którzy podlegają
przełożonemu.

Rozróżniamy:

-Małą rozpiętość kierowania

-Średnia rozpiętość kierowania

-Duża rozpiętość kierowania

9. Scharakteryzować jeden z rodzajów rozpiętości kierowania.

Małą rozpiętość - jeżeli kierownikowi podlega mniej niż 4 osoby,
stosowane, gdy praca podwładnych wymaga szczególnego nadzoru.Wady:
wysokie koszty.

Średnia rozpiętość – optymalna ilość podwładnych wynosi 7
osób.

Duża rozpiętość – powyżej 10 osób, podwładnym można powierzyć
czynności mało skomplikowane, powtarzalne, łatwe do obserwacji.

10. Opisać wybraną funkcje kierowania.

11. Jakimi bodźcami można wpłynąć na pracowników, podzielić i
scharakteryzować.

Stałymi – np. wynagrodzenie podstawowe ustalane w umowie o pracę,
premia regulaminowa.

Zmiennymi – np. premia uznaniowa.

Nagrody:

- Premia uznaniowa (umieszczona w umowie o pracę).

- Pochwała ustna (dwa rodzaje).

- W sposób bezpośredni (w 4 oczy).

- Na forum zespołu.

- Pochwała na piśmie.

-Nagroda rzeczowa.

-Bonusy.

Kary:

-Upomnienie ustne.

-Upomnienie na piśmie.

-Nagana zwykła.

-Nagana z wpisaniem do akt osobowych pracownika (na określony czas po
upływie którego kara ta może ulec zatarciu).

-Zwolnienie dyscyplinarne.

12. W jaki sposób można zmotywować pracowników.

Motywowanie – polega na stosowaniu bodźców skłaniających
podwładnych do wykonania działań, czynności, zadań i realizacji
celów.

Bodźce:

Stałe – np. wynagrodzenie podstawowe ustalane w umowie o pracę,
premia regulaminowa.

Zmienne – np. premia uznaniowa.

Nagrody:

-Premia uznaniowa (umieszczona w umowie o pracę).

-Pochwała ustna (dwa rodzaje).

-W sposób bezpośredni (w 4 oczy).

-Na forum zespołu.

-Pochwała na piśmie.

-Nagroda rzeczowa.

-Bonusy.

13. W jaki sposób można utrzymać dyscyplinę w zespole.

Stosując kary

Kary:

-Upomnienie ustne.

-Upomnienie na piśmie.

-Nagana zwykła.

-Nagana z wpisaniem do akt osobowych pracownika (na określony czas po
upływie którego kara ta może ulec zatarciu).

Zwolnienie dyscyplinarne.

14. W jaki sposób przełożony może szkolić się w sprawowaniu
funkcji motywowania.

Empatia- kategoria psychologiczna, na którą oddziałujemy za pomocą
nagrody lub kary. Podejście empatyczne polega na wyczuwaniu
podwładnego, umiejętne wczuwanie się w rolę podwładnego, uczuciowe
identyfikowanie się z podwładnym. Wykształcenie w sobie uczucia
empatii w celu realizacji funkcji motywowania wymaga stawiania sobie
pytań w rodzaju:

-Czy podwładny jest zadowolony ze swojego wynagrodzenia, czy podwładny
chętnie przystępuje codziennie do pracy, czy podwładny przejawia
inicjatywę, czy odnosi się do mnie z szacunkiem jako do
bezpośredniego przełożonego?

-Czy stosując dany bodziec odnoszę się z szacunkiem do podwładnego
czy przejawiam inicjatywę w motywowaniu podwładnego, czy sam
przychodzę chętnie do pracy, czy jestem zadowolony?

Przełożony odpowiadając na te pytania trenuje samego siebie w
sprawowaniu funkcji motywowania.

15. Wyjaśnić pojęcie ekoempatii.

Ekoempatia- kategoria psychologiczna polegająca na współodczuwaniu
zachowania się przyrody wobec człowieka.

Przy podejmowaniu decyzji, musi być ona rozpatrywana także pod
względem ekologii, to znaczy w jaki sposób decyzja wpłynie na
reakcję przyrody na człowieka.

16. Jakie są drogi przepływu informacji w zespole?

Przepływ : przełożony -> podwładny

Przełożony przekazuje informacje (informuje), oznajmia, wyjaśnia,
stawia zadania, ustala sposób postępowania, ocenia itp.

Podwładny – milczy, myśli, dokonuje samooceny.

Podwładny -> przełożony (za przyzwoleniem przełożonego)

Przełożony – milczy, myśli i dokonuje oceny.

Podwładny – przedstawia sytuację, preleguje.

Podwładny -> podwładny -> podwładny (podczas obecności
przełożonego i za przyzwoleniem przełożonego)

Podwładni – dyskutują.

Przełożony – milczy, myśli i ocenia w celu wyłonienia lidera i w
celu rozdzielenia zadania na poszczególne zadania i komu powierzyć
odpowiedzialność, myśli w celu zrozumienia, jakie więzi nieformalne
łączą poszczególnych członków zespołu. Zespół powinien
wyłonić lidera tej dyskusji i osobę, która będzie to dokumentować.
Dyskusja powinna być strukturalizowana i zespól powinien budować
swój autorytet w oczach przełożonego (jest to autorytet zespołowy).

Podwładny -> podwładny -> podwładny-> podwładny (podczas
nieobecności przełożonego )

Obowiązują te same kryteria jak w punkcie 3.

Podwładny -> przełożony (kontakt indywidualny)

Jest źródłem wielu konfliktów, ale również wielu awansów.
Podwładny powinien zawsze przemyśleć swoje zachowanie i powinno ono
mieć charakter „aktywnego przewidywania”. Przełożony powinien
również przewidzieć wszystkie zachowania podwładnego lub
podwładnej. W towarzystwie osoby trzeciej zawsze należy mówić
oficjalnie.

Przełożony -> przełożony (tego samego szczebla)

Rozmawiają ze sobą swobodnie ponieważ są z tego samego szczebla
zarządzania.

Przełożony -> przełożony (różnych szczebli i pionów)

Przełożeni -> podwładni (różnych szczebli i pionów)

Po między tymi osobami nie ma bezpośredniej zalężności służbowej.
Bardziej spontaniczny obieg informacji.

17. Opisać wybrany sposób przepływu informacji.

Patrz wyzej (16)

18. Jakimi kryteriami należy się kierować przy tworzeniu nowego
miejsca pracy?

Ad.1) Kiedy robi się wakat, to znaczy ktoś z wybranego stanowiska
odchodzi na emeryturę lub zostaje przeniesiony na inne stanowisko;

Ad.2) Komu będzie podlegać osoba obejmująca to stanowisko. Z kim
będzie współdziałać pod względem funkcjonalnym. Jakie będzie
miała uprawnienia w zakresie motywowania i kontrolowania.

,

h

h

h

h

h

h

h

,

h

␃༃䶄帀䶄愀̤摧ᴯ]ᜀ19. Opisać wymogi osobowe stawiane
kandydatom ubiegającym się o prace.

Etap ten jest szczególnie ważny dla szefa. Powinien on zdefiniować
stanowisko i wymogi potrzebne dla tego stanowiska:

- Komu będzie podlegać osoba obejmująca to stanowisko?

- Z kim będzie współdziałać pod względem funkcjonalnym?

- Jakie będzie miała uprawnienia w zakresie motywowania i
kontrolowania?

Wymagania osobowe:

Kreatywność

Otwartość na zmiany

Gotowość podejmowania trudnych wyzwań

Dynamiczność działania

Samodzielność i odpowiedzialność

Głód sukcesu

Samokontrola

Odporność na stres

Sprostanie dużemu wysiłkowi fizycznemu i psychicznemu związanego z
koniecznością pracy w godzinach nadliczbowych i częstych wyjazdów w
celu wykonania zlecanych zadań

Umiejętność nawiązywania kontaktów

Umiejętność przekonywania do swoich racji

Chęć uzupełniania wykształcenia

Szerokie horyzonty myślenia

Zdolność do kojarzenia faktów i wyciągania prawidłowych wniosków
umożliwiających podejmowanie niekonwencjonalnych decyzji
(zaskakujących konkurencję, pozwalających uzyskać nad nią
przewagę), znaleźć wyjście z sytuacji bez wyjścia

Umiejętność samooceny (co sobą reprezentuję)

Umiejętność integracji z grupą, pracy w zespole i wkomponowania się
w strategię, wizję i misję firmy

Oryginalność podejścia (rozwiązanie problemu pomimo niemożności
ogółu pracowników do uporania się z nim )

Umiejętności poznawcze (ciekawość wiedzy)

Umiejętność rozwiązywania problemów

Umiejętność uczenia się

Umiejętność komunikacji interpersonalnej

Umiejętność podejmowania ryzyka (kreowanie sposobów
przezwyciężania ryzyka)

Umiejętność kierowania zespołem

Wrażliwość na wartości społeczne

Uczciwość i rzetelność

Dbałość wygląd zewnętrzny

Punktualność

Szacunek dla starszych

Umiejętność prezentacji swojej ukrytej wiedzy

20. Sposoby pozyskiwania kandydatów na stanowisko pracy.

Metody:

-Przekaz ustny

-Tablice ogłoszeń

-Urzędy pracy

-Agencje doradztwa personalnego (pośrednictwa pracy)

-Szkoły i uczelnie wyższe

-Ogłoszenia prasowe

-Internet

21. Kryteria oceny kandydatów.

Rozmowy z kandydatami.

Przeprowadzenie selekcji kandydatów za pomocą metod dodatkowych
(testy, zadania, referencje).

22. Opisać funkcje zarządzania w przedsiębiorstwie – planowanie.

Planowanie – polega na ustalaniu celów i zadań oraz środków
niezbędnych do osiągnięcia celów i realizacji zadań.

23. Opisać funkcje zarządzania w przedsiębiorstwie – organizowanie.

Organizowanie – polega na ustalaniu czynności i działań
zmierzających do realizacji (osiągnięcia) celu i wykonania zadania. W
tym etapie ustala się terminy rozpoczęcia i zakończenia czynności,
środki i podwładnych do ich wykonania, oraz osoby odpowiedzialne za
wykonanie.

24. Opisać funkcje zarządzania w przedsiębiorstwie – pobudzanie.

Pobudzanie (motywowanie) – polega na stosowaniu bodźców
skłaniających podwładnych do wykonania działań, czynności, zadań
i realizacji celów.

Bodźce służą też do realizacji zadań i celów.

Bodźce:

stałe:

wynagrodzenia podstawowe, np. 2000zł brutto,

premia regulaminowa; premia może być potrącana, jeżeli pracownikowi
można postawić zarzuty.

zmienne:

premia uznaniowa – zależy od przełożonego, przyznawana jest
okazjonalnie przez przełożonego lub przełożonego wyższego rzędu na
wniosek bezpośredniego przełożonego,

kary i wyróżnienia.

Premia uznaniowa jest przyznawana nawet do wysokości 80% pensji
podstawowej; premię uznaniową przyznaje się za kreatywność i
przydatność dla firmy.

Kary wywołują negatywne emocje, przełożony powinien empatycznie
przewidzieć czy kara została odebrana w odpowiedni sposób.

25. Opisać funkcje zarządzania w przedsiębiorstwie – kontrolowanie.

Kontrolowanie – polega na ustaleniu stopnia nie wykonania zadań i nie
osiągnięcia celu lub stopnia wykonania lub osiągnięcia celu oraz
ustaleniu przyczyn nie wykonania zadania i nie osiągnięcia celu ze
wskazaniem na możliwość pełnego wykonania zadania i pełnego
osiągnięcia celu.

Funkcja kontrolowania nazywa się sprzężeniem decyzyjnym.

26. Opisać zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie.

Zarządzanie wiedzą –polega na reaktywowaniu pomysłów odrzuconych i
szukanie sposobów ich realizacji.

Tworzenie wiedzy (kreowanie).

Upowszechnianie wiedzy wśród pracowników.

Podejście tradycyjne- pracownik o wysokich kwalifikacjach nie ma
obowiązku dzielenia się tą wiedzą.

Podejście obecnie stosowane- pracownik powinien dzielić się wiedzą i
jest to jego obowiązkiem, przy czym trzeba mu stworzyć motywację do
tych działań (dzielenie się wiedzą z zespołem).

WIEDZA UKRYTA ------ WIEDZA JAWNA

KAŻDY CZŁOWIEK WIĘCEJ WIE NIŻ POTRAFI WYPOWIEDZIEĆ.

Szkolenia – mają na celu umożliwienie zamiany wiedzy ukrytej w
wiedzę jawną.

-Tworzenie wiedzy.

-Gromadzenie wiedzy.

-Przekształcanie wiedzy ukrytej w jawną.

-Dzielenie się wiedzą.

27. Wymienić, jakie są formy prawne przedsiębiorstw.

Formy prawne (w obecnych czasach):

Indywidualne przedsiębiorstwo

Nazwa jest dowolna, poza nazwami zastrzeżonymi. Firmę się rejestruje
w Urzędzie, otrzymuje się odpowiednie identyfikatory firmy (REGON
itp.).



2. Funkcjonowanie spółek cywilnych reguluje Kodeks Cywilny. Umowę
sporządza się wg konkretnych, wymyslonych przez założycieli,
kryteriów, które będą odpowiedały wszystkim właścicielom. Każdy
współwłaścieciel firmy może sam podpisywać (bez konsultacji z
pozostałymi współwłaścicielami) wszelkie decyzje, dokumenty w
imieniu firmy. Także każdy współwłaściciel spółki cywilnej może
prowadzić sprawy spółki. Jednakże zobowiązania spółek są równo
rozkładane na wszystkich właścicieli.

Wszystkie spółki cywilne, których obroty przekroczą pewne,
określone w przepisach, sumy, musza przekształcić spółkę cywilną
w spółkę jawną.

3) Spółka jawna

Sprawy spółek jawnych są regulowane w Kodeksie Spółek Handlowych.

Struktura spółki jawnej oraz odpowiedzialność jest podobna do
struktury spółki cywilnej.

Nazwa spółki powinna zawierać nazwisko jednego z właścicieli
spółki.

W spółkach jawnych wystepuje znacznie większa rachunkowość.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Z.O.O.)

Spółka ta ma inną strukturę niż spółki wymienione powyżej.

Umowę sporządza się u notariusza. W umowie musi być podana struktura
firmy oraz jej kapitał.

W spółkach Z.O.O. występuje Zgromadzenie Wspólników.



Spółka Z.O.O. może mieć charakter uśpiony.

Spółka komandytowa

Wspólnicy:

komplementariusze – za zobowiązania spółki odpowiadają całym
majątkiem,

komandytariusze – za zobowiązania spółki odpowiadają do pewnej,
ustalonej kwoty.

28. Scharakteryzować i po krotce opisać, na czym polega istota
spółek cywilnych.

Spółka cywilna („Kodeks Cywilny” Art. 860 do Art. 875)

„NAZWA s.c.”

- podpisujemy umowę spółki

Właściciel 1/Właściciel 2

Dyrektor Naczelny

W1 i W2 mogą równorzędnie podejmować decyzje, są za nie współ
odpowiedzialni i odpowiadają za nie całym swoim majątkiem (solidarnie
i bez ograniczeń)

29. Scharakteryzować i po krotce opisać, na czym polega istota
spółek jawnych.

Po podpisaniu umowy wspólnicy muszą zapisać się w krajowym rejestrze
sądowym, trzeba szczegółowo opisać wartość wkładu poszczególnych
wspólników, nazwa spółki musi zawierać nazwisko przynajmniej
jednego wspólnika i spółki jawnej, wspólnicy ponoszą taką samą
odpowiedzialność, jaka obowiązuje dla spółki cywilnej.

W przypadku Spółki Jawnej obowiązuje zasada „elementu
subsydialności”, to znaczy w przypadku upadłości spółki najpierw
rekwirowany jest majątek spółki, a następnie, gdy brakuje pieniędzy
na pokrycie długów, rekwirowany jest majątek wspólników.

30. Scharakteryzować i po krotce opisać, na czym polega istota
spółek z ograniczoną odpowiedzialnością.

Spółka Z.O.O. (z ograniczoną odpowiedzialnością):

- trzeba posiadać kapitał zakładowy określony w ustawie;

- umowa utworzenia spółki z.o.o musi być sporządzona przez
notariusza i zarejestrowana przez Sąd;

- spółka z.o.o. może być także spółką jednoosobową;

- może posiadać strukturę bez Rady Nadzorczej (może także posiadać
komórkę zwaną Komisją Rewizyjną)

W przypadku spółki z.o.o., w razie upadłości, Zgromadzenie
Wspólników odpowiada do kwoty wniesionej do kapitału spółki,
natomiast karną odpowiedzialność ponoszą członkowie zarządu danej
spółki.

Zgromadzenie wspólników

Rada Nadzorcza

Zarząd

Dyrektor Naczelny

31. Scharakteryzować i po krotce opisać, na czym polega istota
spółek akcyjnych.

Walne zgromadzenie akcjonariuszy

Rada Nadzorcza

Zarząd

Dyrektor Naczelny

Rodzaje akcji: imienne i bezimienne.

W przypadku upadłości spółki akcyjnej, za jej majątek akcjonariusze
odpowiadają do wysokości wartości swoich akcji, natomiast zarząd
spółki ponosi odpowiedzialność karną.

32. Wymień i pokrótce scharakteryzuj, jakie etapy należy przejść,
aby założyć własną firmę.

URZĄD GMINY

rejestracja działalności:

- nazwa firmy

- PESEL

- zakres usług firmy zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności

-Wpis 100 zł i 11 zł znaczki skarbowe

Po 2 tygodniach otrzymuje się zaświadczenie o wpisie.

URZĄD SKARBOWY

Najpóźniej 14 dni od otrzymania zaświadczenia z gminy.

Otrzymuje się REGON (druk RG-1):

-nazwa i adres firmy

-PESEL

-forma organizacji

-forma własności

-rodzaje działalności

-data wpisu do rejestru

Po upływie tygodnia otrzymuje się numer REGON.

WYROBIENIE PIECZĄTEK

BANK

-założenie konta bankowego

URZĄD SKARBOWY

-zaktualizować NIP na NIP firmy

ZAKŁAD UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH

-ZUS ZUA

-ZUS ZFA

 
statystyka