Przeglądaj wersję html pliku:
PYTANIA I ODPOWIEDZI NA KOLO Z CWICZEN Z PODSTAW ZARZĄDZANIA
(koral zastrzegl sobie prawo do ewentualnej modyfikacji pytan)
1.Istota sprzężenia zwrotnego (feedback) w procesie coachingu.
Polega na dokonywaniu ciągłej oceny rozwoju umiejętności w obszarach
realizowanych działań. Jest to jeden z najpewniejszych sposobów
motywowania podopiecznego do podejmowania wysiłków. Przeprowadzanie
takich ocen powoduje umacnianie pracownika w przekonaniu o
postępującym procesie rozwoju, co stanowi zasadniczy element
motywujący go do podejmowania coraz szerszych działań. Stosowanie
ciągłej oceny umożliwia dokonywanie bieżących korekt w przypadku
występowania błędów, popełnionych przez trenowanego. Każda sesja
oceny zaczyna się od przypomnienia, jakie są nasze cele. Ma to na celu
wsparcie naszych działań, że osiągane wyniki są coraz bardziej
zbliżone d uznanych standardów i wyznaczonych celów. Najważniejsze
jest, aby sprzężenie zwrotne było pozytywne i zachęcające do
interakcji.
2.Trudność doboru właściwego trenera w procesie realizacji
coachingu.
Teoretycznie w procesie coachingu trenerem może być praktycznie
każdy, kto posiada niezbędną wiedzę i doświadczenie w zakresie
trenowanych umiejętności. Natomiast w praktyce dobór jest bardzo
trudny, gdyż osoby pełniące rolę trenera, poza dużą wiedzą i
doświadczeniem, powinny charakteryzować się obowiązkowością,
umiejętnością obserwowania, diagnozowania, przewidywania i
doradzania. Powinny także posiadać szeroko rozwinięte poczucie
zbiorowej odpowiedzialności za rozwój organizacji, co nabiera
szczególnego znaczenia, jeśli uświadomimy sobie, iż działania
podejmowane w ramach coachingu SA dobrowolne. Firmy, które nie
dysponują pracownikami o niezbędnych kwalifikacjach pozwalających na
pełnienie funkcji trenera, zmuszone są do zaangażowania ich spoza
organizacji.
3. Wymień fazy postępowania w procesie coachingu wg metodyki
opracowanej przez R.W.Lucasa oraz opisz jedną wybraną.
- określenie celów rozwojowych pracownika
- zebranie danych charakteryzujących aktualny poziom realizacji zadań
- analiza poziomu realizacji zadań
- przegląd i modyfikacja przyjętych celów
- dobór narzędzi wspomagających proces doskonalenia
- opracowanie planu szkolenia coachingowego
- realizacja opracowanej strategii szkoleniowej
- ocena osiągnięcia założonych celów
Ostatnia faza procesu polega na dokonaniu oceny osiągnięcia
zamierzonych celów rozwojowych. W przypadku stwierdzenia, iż
zamierzone cele nie zostały osiągnięte, wówczas proces jest
powtarzany. Natomiast gdy cele zostaną osiągnięte, cykl zostaje
zakończony i można rozpocząć przygotowania do kolejnego szkolenia, w
którym stawiamy wyższe cele.
4. Wymień strategie analizy SWOT.
Agresywna – „maxi – maxi”. Połączenie sił i szans. Zdawanie
sobie sprawy ze swoich sił i szans.
Konserwatywna – połączenie sił i zagrożeń.
Konkurencyjna – „mini – maxi” połączenie słabości i szans.
Defensywna – „mini – mini” połączenie słabości i zagrożeń.
5. Podać i krótko scharakteryzować etapy analizy SWOT.
Prognoza – polega na zdefiniowaniu szans i zagrożeń.
Diagnoza – polega na zdefiniowaniu silnych i słabych stron.
Synteza – polega na połączeniu prognozy i diagnozy i określeniu
strategii.
6. Jaką funkcję, poza pomocniczą, pełni analiza SWOT? Podać
przykład.
Analiza SWOT wykorzystywana jest często w działalności doradczej
(consulting) jako technika diagnozy organizacji.
Diagnoza „trzydniowa” ograniczona jedynie do stworzenia ogólnej
listy silnych i słabych stron firmy oraz szans i zagrożeń.
Sporządzana przez niezależnych ekspertów współpracujących z
uczestnikami organizacji lub przez samą kadrę kierowniczą
korzystającą z pomocy zewnętrznych doradców.
7. Wady i zalety benchmarkingu
Zalety systemu:
Pozwala zidentyfikować najodpowiedniejsze dla wdrożeń procesy,
Prowadzi do doskonalenia procesów realizowanych w firmie,
Pozwala na identyfikację pozycji konkurencyjnej,
Zwiększa skuteczność, efektywność i możliwości adaptacji
procesów,
Przekształca brak decyzyjności w pilną potrzebę wprowadzenia
poprawy,
Pomaga w wyznaczeniu, jakkolwiek wyzywających, to osiągalnych celów,
Zwiększa potrzebę wprowadzania zmian,
Pozwala na wyznaczenie przyszłych trendów i kierunków rozwoju,
Pomaga w wyznaczeniu priorytetów w zakresie doskonalenia wielu
czynności,
Zapewnia firmie wysoki poziom zalet konkurencyjnych,
Kreuje kulturę pracy w aspekcie dążenia do ciągłej poprawy,
Poprawia relacje i zwiększa zrozumienie pomiędzy partnerami procesu
benchmarkingu.
Wady systemu:
Postrzeganie benchmarkingu jako szpiegostwa lub wywiadu gospodarczego,
Naśladownictwo. Benchmarking ogranicza w pewnym sensie kreatywność co
w perspektywie może okazać się zjawiskiem niekorzystnym,
8. Schemat postępowania w procesie benchmarkingu
1.Zdefiniowanie obszarów wobec których zamierza się zastosować
benchmarking.
2.Wytypowanie dziedzin, w których należy zastosować benchmarking.
3. Wybór liderów.
4.Zebranie informacji na temat procesów, które należy usprawnić
korzystając z doświadczeń lidera.
5. Wyznaczenie celów.
6. Określenie procedur.
7. Wdrożenie zamierzeń
9. Definicja benchmarkingu
Benchmarking polega na porównywaniu procesów i praktyk stosowanych
przez własne przedsiębiorstwo ze stosowanymi w przedsiębiorstwach
uważanych za najlepsze w analizowanej dziedzinie. Wynik takiej analizy
służy jako podstawa doskonalenia procesów biznesowych.
10. Jakie są mocne , słabe strony wirtualnej organizacji oraz jej
szanse i zagrożenia? Podaj po 4 przykłady każdego z tych czynników.
Mocne strony:
-Duża elastyczność działania
-Obniżenie kosztów realizacji transakcji
-Duża szybkość realizacji transakcji
-Prowadzenie wspólnej polityki w zakresie działań organizacji
Słabe strony:
-Konieczność posiadania środków finansowych na rozwój Informacyjnej
Technologii. Która umożliwia realizację transakcji, a w tym a)
globalną sieć, b) duże bazy danych
-Konieczność posiadania zaufania do wszystkich organizacji
współpracujących w ramach wirtualnych organizacji.
-Możliwość włączenia się do organizacji niekompetentnych i
niesprawdzonych organizacji.
-Trudności z egzekwowaniem należności od sprawcy niepowodzenia
transakcji
Szanse:
-Szybkie reakcji na zmiany w otoczeniu, a szczególnie szybka reakcja na
pojawienie się tak zwanej niszy,
-Realizacja transakcji mimo barier prawnych, organizacyjnych i innych.
-Możliwość zastosowania najbardziej nowoczesnych metod i technik
zarządzania.
- Możliwość współpracy takich partnerów, którzy w innych
warunkach nie współpracowali ze sobą.
Zagrożenia:
-Niewydolność urządzeń technicznych przejawiająca się tym, że
obecne sieci
- Brak uregulowań prawnych dla funkcjonowania organizacji wchodzących
w skład organizacji wirtualnych i ich odpowiedzialności względem
siebie i przed klientami.
-Nie przygotowanie organizacji jak też klientów do korzystania z
organizacji wirtualnych.
-Konieczność przezwyciężenia psychologicznych oporów związanych ze
zmianą systemu realizacji transakcji.
11. Czy wirtualna organizacja działa w warunkach przezroczystej
organizacji?? Jeżeli tak to o oznacza termin „przezroczysta
organizacja”, a jeżeli nie to wyjaśnij dlaczego??
Oznacza to, że wszystkie poczynania wirtualnej organizacji mogą być
znane konkurencji. W ten sposób organizacja zmuszona zostaje do
działania w odpowiedzialny sposób.
12. Podaj dwie definicje wirtualnej organizacji jakie spotyka się w
literaturze przedmiotu.
1. Czasowa sieć niezależnych przedsiębiorstw – dostawców,
klientów, nawet wcześniejszych konkurentów, połączonych
technologią informacyjna w celu dzielenia umiejętności i kosztów
dostępu do nowych rynków.
2. Sztuczny twór, który ze względu na maksymalna użyteczność dla
klienta i opierający się na indywidualnych kompetencjach bazowych
realizuje integrację niezależnych przedsiębiorstw w
procesach(łańcuchowych) kreowania produktów, nie wymagając
dodatkowego nakładu na koordynację oraz nie uszczuplając przez swoją
wirtualność znaczenia klienta.
13. Wymień metody pobudzające twórcze myślenie w organizacji
inteligentnej; omów jedną z nich.
- burza mózgów
- metoda 66 (Buzz Sesion)
- metoda 635
- synektyka Gordona
Metoda 66-jest to wariant burzy mózgów. Polega na wprowadzeniu 6
zespołów pracujących przez 20 minut. Przed rozpoczęciem spotkań
twórczych określa się ich temat. Każdy zespół pracuje w osobnym
pomieszczeniu, starając się zgłosić maksymalną liczbę pomysłów.
Następnie po 20-minutach pracy wszyscy uczestnicy zbierają się na
sesji zbiorowej. Przewodniczący poszczególnych grup przedstawiają
wyniki pracy swojego zespołu. W ten sposób powstaje lista pomysłów,
która jest następnie uzupełniana podczas zbiorowego tworzenia. Po
sesji ogólnej należy powrócić do pracy w małych grupach. Zabiegi te
powtarza się aż do osiągnięcia odpowiedniej liczby pomysłów.
14. Jakie działania obejmuje organizacja inteligentna(podaj 4)?
- systematyczne rozwiązywanie problemów
- eksperymentowanie(systematyczne badania, poszukiwania oraz testowanie
nowej wiedzy)
- uczenie się na podstawie zdobytych wcześniej doświadczeń
- uczenie się od innych
- przekazywanie wiedzy szybko i efektywnie poprzez organizacje(programy
szkoleniowe, treningi).
15. Co ma za zadanie organizacja inteligentna?
- wzmacniać zarządzanie organizacją
- zwiększać efektywność jej działania
- umożliwia proces uczenia się wszystkich członków organizacji
- określa zdolność firmy do poznania i do dopasowania się do
środowiska i otoczenia
PYTANIA I ODPOWIEDZI NA KOLO Z CWICZEN Z PODSTAW ZARZĄDZANIA
PYTANIA I ODPOWIEDZI NA KOLO Z CWICZEN Z PODSTAW ZARZĄDZANIA
(koral zastrzegl sobie prawo do ewentualnej modyfikacji pytan)
1.Istota sprzężenia zwrotnego (feedback) w procesie coachingu.
Polega na dokonywaniu ciągłej oceny rozwoju umiejętności w obszarach
realizowanych działań. Jest to jeden z najpewniejszych sposobów
motywowania podopiecznego do podejmowania wysiłków. Przeprowadzanie
takich ocen powoduje umacnianie pracownika w przekonaniu o
postępującym procesie rozwoju, co stanowi zasadniczy element
motywujący go do podejmowania coraz szerszych działań. Stosowanie
ciągłej oceny umożliwia dokonywanie bieżących korekt w przypadku
występowania błędów, popełnionych przez trenowanego. Każda sesja
oceny zaczyna się od przypomnienia, jakie są nasze cele. Ma to na celu
wsparcie naszych działań, że osiągane wyniki są coraz bardziej
zbliżone d uznanych standardów i wyznaczonych celów. Najważniejsze
jest, aby sprzężenie zwrotne było pozytywne i zachęcające do
interakcji.
2.Trudność doboru właściwego trenera w procesie realizacji
coachingu.
Teoretycznie w procesie coachingu trenerem może być praktycznie
każdy, kto posiada niezbędną wiedzę i doświadczenie w zakresie
trenowanych umiejętności. Natomiast w praktyce dobór jest bardzo
trudny, gdyż osoby pełniące rolę trenera, poza dużą wiedzą i
doświadczeniem, powinny charakteryzować się obowiązkowością,
umiejętnością obserwowania, diagnozowania, przewidywania i
doradzania. Powinny także posiadać szeroko rozwinięte poczucie
zbiorowej odpowiedzialności za rozwój organizacji, co nabiera
szczególnego znaczenia, jeśli uświadomimy sobie, iż działania
podejmowane w ramach coachingu SA dobrowolne. Firmy, które nie
dysponują pracownikami o niezbędnych kwalifikacjach pozwalających na
pełnienie funkcji trenera, zmuszone są do zaangażowania ich spoza
organizacji.
3. Wymień fazy postępowania w procesie coachingu wg metodyki
opracowanej przez R.W.Lucasa oraz opisz jedną wybraną.
- określenie celów rozwojowych pracownika
- zebranie danych charakteryzujących aktualny poziom realizacji zadań
- analiza poziomu realizacji zadań
- przegląd i modyfikacja przyjętych celów
- dobór narzędzi wspomagających proces doskonalenia
- opracowanie planu szkolenia coachingowego
- realizacja opracowanej strategii szkoleniowej
- ocena osiągnięcia założonych celów
Ostatnia faza procesu polega na dokonaniu oceny osiągnięcia
zamierzonych celów rozwojowych. W przypadku stwierdzenia, iż
zamierzone cele nie zostały osiągnięte, wówczas proces jest
powtarzany. Natomiast gdy cele zostaną osiągnięte, cykl zostaje
zakończony i można rozpocząć przygotowania do kolejnego szkolenia, w
którym stawiamy wyższe cele.
4. Wymień strategie analizy SWOT.
Agresywna – „maxi – maxi”. Połączenie sił i szans. Zdawanie
sobie sprawy ze swoich sił i szans.
Konserwatywna – połączenie sił i zagrożeń.
Konkurencyjna – „mini – maxi” połączenie słabości i szans.
Defensywna – „mini – mini” połączenie słabości i zagrożeń.
5. Podać i krótko scharakteryzować etapy analizy SWOT.
Prognoza – polega na zdefiniowaniu szans i zagrożeń.
Diagnoza – polega na zdefiniowaniu silnych i słabych stron.
Synteza – polega na połączeniu prognozy i diagnozy i określeniu
strategii.
6. Jaką funkcję, poza pomocniczą, pełni analiza SWOT? Podać
przykład.
Analiza SWOT wykorzystywana jest często w działalności doradczej
(consulting) jako technika diagnozy organizacji.
Diagnoza „trzydniowa” ograniczona jedynie do stworzenia ogólnej
listy silnych i słabych stron firmy oraz szans i zagrożeń.
Sporządzana przez niezależnych ekspertów współpracujących z
uczestnikami organizacji lub przez samą kadrę kierowniczą
korzystającą z pomocy zewnętrznych doradców.
7. Wady i zalety benchmarkingu
Zalety systemu:
Pozwala zidentyfikować najodpowiedniejsze dla wdrożeń procesy,
Prowadzi do doskonalenia procesów realizowanych w firmie,
Pozwala na identyfikację pozycji konkurencyjnej,
Zwiększa skuteczność, efektywność i możliwości adaptacji
procesów,
Przekształca brak decyzyjności w pilną potrzebę wprowadzenia
poprawy,
Pomaga w wyznaczeniu, jakkolwiek wyzywających, to osiągalnych celów,
Zwiększa potrzebę wprowadzania zmian,
Pozwala na wyznaczenie przyszłych trendów i kierunków rozwoju,
Pomaga w wyznaczeniu priorytetów w zakresie doskonalenia wielu
czynności,
Zapewnia firmie wysoki poziom zalet konkurencyjnych,
Kreuje kulturę pracy w aspekcie dążenia do ciągłej poprawy,
Poprawia relacje i zwiększa zrozumienie pomiędzy partnerami procesu
benchmarkingu.
Wady systemu:
Postrzeganie benchmarkingu jako szpiegostwa lub wywiadu gospodarczego,
Naśladownictwo. Benchmarking ogranicza w pewnym sensie kreatywność co
w perspektywie może okazać się zjawiskiem niekorzystnym,
8. Schemat postępowania w procesie benchmarkingu
1.Zdefiniowanie obszarów wobec których zamierza się zastosować
benchmarking.
2.Wytypowanie dziedzin, w których należy zastosować benchmarking.
3. Wybór liderów.
4.Zebranie informacji na temat procesów, które należy usprawnić
korzystając z doświadczeń lidera.
5. Wyznaczenie celów.
6. Określenie procedur.
7. Wdrożenie zamierzeń
9. Definicja benchmarkingu
Benchmarking polega na porównywaniu procesów i praktyk stosowanych
przez własne przedsiębiorstwo ze stosowanymi w przedsiębiorstwach
uważanych za najlepsze w analizowanej dziedzinie. Wynik takiej analizy
służy jako podstawa doskonalenia procesów biznesowych.
10. Jakie są mocne , słabe strony wirtualnej organizacji oraz jej
szanse i zagrożenia? Podaj po 4 przykłady każdego z tych czynników.
Mocne strony:
-Duża elastyczność działania
-Obniżenie kosztów realizacji transakcji
-Duża szybkość realizacji transakcji
-Prowadzenie wspólnej polityki w zakresie działań organizacji
Słabe strony:
-Konieczność posiadania środków finansowych na rozwój Informacyjnej
Technologii. Która umożliwia realizację transakcji, a w tym a)
globalną sieć, b) duże bazy danych
-Konieczność posiadania zaufania do wszystkich organizacji
współpracujących w ramach wirtualnych organizacji.
-Możliwość włączenia się do organizacji niekompetentnych i
niesprawdzonych organizacji.
-Trudności z egzekwowaniem należności od sprawcy niepowodzenia
transakcji
Szanse:
-Szybkie reakcji na zmiany w otoczeniu, a szczególnie szybka reakcja na
pojawienie się tak zwanej niszy,
-Realizacja transakcji mimo barier prawnych, organizacyjnych i innych.
-Możliwość zastosowania najbardziej nowoczesnych metod i technik
zarządzania.
- Możliwość współpracy takich partnerów, którzy w innych
warunkach nie współpracowali ze sobą.
Zagrożenia:
-Niewydolność urządzeń technicznych przejawiająca się tym, że
obecne sieci
- Brak uregulowań prawnych dla funkcjonowania organizacji wchodzących
w skład organizacji wirtualnych i ich odpowiedzialności względem
siebie i przed klientami.
-Nie przygotowanie organizacji jak też klientów do korzystania z
organizacji wirtualnych.
-Konieczność przezwyciężenia psychologicznych oporów związanych ze
zmianą systemu realizacji transakcji.
11. Czy wirtualna organizacja działa w warunkach przezroczystej
organizacji?? Jeżeli tak to o oznacza termin „przezroczysta
organizacja”, a jeżeli nie to wyjaśnij dlaczego??
Oznacza to, że wszystkie poczynania wirtualnej organizacji mogą być
znane konkurencji. W ten sposób organizacja zmuszona zostaje do
działania w odpowiedzialny sposób.
12. Podaj dwie definicje wirtualnej organizacji jakie spotyka się w
literaturze przedmiotu.
1. Czasowa sieć niezależnych przedsiębiorstw – dostawców,
klientów, nawet wcześniejszych konkurentów, połączonych
technologią informacyjna w celu dzielenia umiejętności i kosztów
dostępu do nowych rynków.
2. Sztuczny twór, który ze względu na maksymalna użyteczność dla
klienta i opierający się na indywidualnych kompetencjach bazowych
realizuje integrację niezależnych przedsiębiorstw w
procesach(łańcuchowych) kreowania produktów, nie wymagając
dodatkowego nakładu na koordynację oraz nie uszczuplając przez swoją
wirtualność znaczenia klienta.
13. Wymień metody pobudzające twórcze myślenie w organizacji
inteligentnej; omów jedną z nich.
- burza mózgów
- metoda 66 (Buzz Sesion)
- metoda 635
- synektyka Gordona
Metoda 66-jest to wariant burzy mózgów. Polega na wprowadzeniu 6
zespołów pracujących przez 20 minut. Przed rozpoczęciem spotkań
twórczych określa się ich temat. Każdy zespół pracuje w osobnym
pomieszczeniu, starając się zgłosić maksymalną liczbę pomysłów.
Następnie po 20-minutach pracy wszyscy uczestnicy zbierają się na
sesji zbiorowej. Przewodniczący poszczególnych grup przedstawiają
wyniki pracy swojego zespołu. W ten sposób powstaje lista pomysłów,
która jest następnie uzupełniana podczas zbiorowego tworzenia. Po
sesji ogólnej należy powrócić do pracy w małych grupach. Zabiegi te
powtarza się aż do osiągnięcia odpowiedniej liczby pomysłów.
14. Jakie działania obejmuje organizacja inteligentna(podaj 4)?
- systematyczne rozwiązywanie problemów
- eksperymentowanie(systematyczne badania, poszukiwania oraz testowanie
nowej wiedzy)
- uczenie się na podstawie zdobytych wcześniej doświadczeń
- uczenie się od innych
- przekazywanie wiedzy szybko i efektywnie poprzez organizacje(programy
szkoleniowe, treningi).
15. Co ma za zadanie organizacja inteligentna?
- wzmacniać zarządzanie organizacją
- zwiększać efektywność jej działania
- umożliwia proces uczenia się wszystkich członków organizacji
- określa zdolność firmy do poznania i do dopasowania się do
środowiska i otoczenia