Przeglądaj wersję html pliku:
Politechnika Szczecińska
KATEDRA TECHNIKI CIEPLNEJ
LABORATORIA Z PODSTAW TECHNIKI CIEPLEJ
SPRAWOZDANIE
Ćwiczenie Nr:
Temat: Pomiary temperatur
Data wyk. Ćw.
Data złożenia sp.
Ocena Nazwisko i Imię
Prowadzący ćwiczenie
Podpis Rok akad. Semestr Grupa lab.
1.Cel ćwiczenia.
Podstawowym celem ćwiczenia jest cechowanie termometrów w
funkcji termometrów wzorcowych.
2.Ogólny przebieg ćwiczenia.
Ćwiczenie polegało na zbudowaniu odpowiedniego układu –
zależnie od stanowiska – zgodnie ze schematem. W skład
takiego układu wchodził : termometr wzorcowy , oraz termometry
badane mierzące temperatury tego samego czynnika. Wyniki
odczytywane na termometrach dla temperatury zadanej wskazywanej
na termometrze wzorcowym. Odczytane temperatury na termometrach
badanych zapisywane zostają w tablicach pomiarowych , na których
podstawie narysowane będą wykresy zależności między
wskazaniami termometru wzorcowego , a wskazaniem odpowiedniego
termometru badanego.
3.Stanowiska. schematy. tabele. wykresy.
Stanowisko nr 1.
Na tym stanowisku przeprowadzono badanie termometrów nikiel –
chrom – nikiel
(NiCr - Ni) , oraz miedź – konstantan (Cu – Konst) na podstawie
termometru rtęciowego.
Schemat stanowiska:
Charakterystyka termometryczna termometru. Eo – siła
termoelektryczna, t – temperatura
T [0C] NikielChrom – Nikiel
NiCr-Ni Miedź – Konstantan
Co – Konst
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100
E0 [mV] E0 [mV]
0
0,40
0,80
1,20
1,61
2,02
2,43
2,85
3,26
3,68
4,10
0
0,40
0,80
1,21
1,63
2,05
2,48
2,91
3,35
3,8
4,25
Dopuszczalne odchyłki Eo od wartości podanych w tablicach
zawierających charakterystykę.
t [oC] Odchyłki dla termoelementów klasy.
S I II
0 – 400
0 – 200
+-1,5o
+-0,15mV +-3oC
+-0,3mV +-6,0oC
+-0,6mV
Tabela pomiarowa.
L.p. Termometr rtęciowy [oC] wzorcowy.
Termopara Termopara
NiCr – Ni
Cu-konst
mV 3xCu-konst
mV
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
17
19,2
23
27,4
31,1
34,6
38,8
0,675
0,759
0,915
1,099
1,249
1,392
1,572 2,044
2,295
2,765
3,319
3,770
4,202
4,740
0,700
0,765
0,895
1,061
1,110
1,328
1,499
Wykresy do ćwiczenia.
Wykres 1.
Zależność między termometrem rtęciowym a termoparą Cu-konst
Wykres2.
Zależność między termometrem rtęciowym a termoparą NiCr – Ni.
Wykres 3
Zależność między termometrem rtęciowym a termoparą 3xCu-const
WNIOSKI
Wyniki badanych temperatur mieszczą się w dopuszczalnych odchyłkach
odpowiadających w klasie, dlatego też badane przyrządy można
zaliczyć do klasy 1. Jedynie jeden punkt w termoparze NiCr-Ni odbiega
od pozostałych, prawdopodobnie jest to błąd gruby.
Badany przyrząd można zaliczyć do klasy pierwszej.
Stanowisko nr 2
Na tym stanowisku cechowane będą termometry techniczne w obudowie i
bez obudowy w funkcji termometru laboratoryjnego.
Termometr techniczny w obudowie, bez obudowy oraz termometr
laboratoryjny umieszczony jest w pojemniku z cieczą. Podwyższając
temperaturę zapisujemy wskazania tych termometrów umieszczając wyniki
w tabeli 2. Na ich podstawie sporządzony zostanie wykres.
termometr laboratoryjny
termometr techniczny w obudowie
termometr techniczny bez obudowy
mieszadełko
grzałka
potencjometr
zasilanie
Tabela pomiarowa
L.p. Czas w min. Termometr laboratoryjny [oC] Termometr techniczny z
obudową [oC] Termometr techniczny bez obudowy [oC] Odchyłka termometru
z obudową [oC] Odchyłka termometru bez obudowy [oC]
1.
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 17
18,5
20,5
22
24
25,5
27
29
30,5
32,5
34
35,5
37
39
40,5
42
43,5
45
45,5
45,3
45,1
45
44,9
44,9
44,6
44,5
44,5 17,5
18
18,5
19,5
20,5
22
23
25
26,5
28
29,5
31
33
34,5
36
38
39,5
41
42,5
43,5
44
44,5
44,9
44,9
44,9
44,9
44,9 17
18,5
20,5
22
24
25,5
27,5
29
30,5
32,5
34
35,5
37
39
40,5
42
43,5
45
45,5
45,3
45,1
45,1
45
44,9
44,8
44,7
44,6 -0,5
0,5
2
2,5
3,5
3,5
4
4
4
4,5
4,5
4,5
4
4,5
4,5
4
4
4
3
2,8
1,1
0,5
0
0
-0,3
-0,4
-0,4
0
0
0
0
0
-0,5
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-0,1
-0,1
0
-0,2
-0,2
Wnioski:
Z otrzymanych wyników stwierdzam że termometr techniczny bez obudowy
zawyża temperaturę o około 0,04oC wobec termometru wzorcowego.
Termometr techniczny w obudowie obniża temperaturę o około 2,5oC w
stosunku do termometru wzorcowego, jest on mniej dokładny niż
termometr bez obudowy, może zatem służyć tylko do pomiarów
orientacyjnych.
STANOWISKO 3
Na tym stanowisku cechowano termometr oporowy w funkcji termometru
laboratoryjnego.
Schemat układu:
mostek zrównoważony
termometr laboratoryjny
ultra termostat
czujnik termometru oporowego
czujnik termometru termistorowego
cyfrowy termometr kwarcowy
Dopuszczalne odchyłki:
(t = +- (a + b*(t()
gdzie:
a, b – stałe podane w PN-83/M-5385
a=0,15oC
b=0,002oC
(t(=100oC
(t=+-(0,15+0,002*100)=+-0,35oC
Tabela pomiarowa
L.p. Termometr rtęciowy wzorcowy
twz [oC] Termometr oporowy Błąd bezwzględny term. Oporowego
(tR = tR- twz
R (() tR[oC]
1 18,0 107,73 19,8 1,8
2 21,0 108,48 21,7 0,7
3 24,0 109,66 24,8 0,8
4 27,0 110,87 27,9 0,9
5 30,0 111,99 30,8 0,8
6 33,0 113,18 33,9 0,9
Wnioski:
Na wykresie dla termometru oporowego tylko dwa punkty leżą w pasie
dokładności przyrządu między odchyłkami które wynoszą +- 0,35oC.
Być może błąd wynika z długiego czasu potrzebnego do ustalenia się
przyrządu. Można zatem przyjąć że badany termometr nie spełnia
warunków dla klas pomiarowych, a wartości w większości nie
mieściły się w granicach odchyłek względem termometru wzorcowego.
pomiary_temperatur
Politechnika Szczecińska
KATEDRA TECHNIKI CIEPLNEJ
LABORATORIA Z PODSTAW TECHNIKI CIEPLEJ
SPRAWOZDANIE
Ćwiczenie Nr:
Temat: Pomiary temperatur
Data wyk. Ćw.
Data złożenia sp.
Ocena Nazwisko i Imię
Prowadzący ćwiczenie
Podpis Rok akad. Semestr Grupa lab.
1.Cel ćwiczenia.
Podstawowym celem ćwiczenia jest cechowanie termometrów w
funkcji termometrów wzorcowych.
2.Ogólny przebieg ćwiczenia.
Ćwiczenie polegało na zbudowaniu odpowiedniego układu –
zależnie od stanowiska – zgodnie ze schematem. W skład
takiego układu wchodził : termometr wzorcowy , oraz termometry
badane mierzące temperatury tego samego czynnika. Wyniki
odczytywane na termometrach dla temperatury zadanej wskazywanej
na termometrze wzorcowym. Odczytane temperatury na termometrach
badanych zapisywane zostają w tablicach pomiarowych , na których
podstawie narysowane będą wykresy zależności między
wskazaniami termometru wzorcowego , a wskazaniem odpowiedniego
termometru badanego.
3.Stanowiska. schematy. tabele. wykresy.
Stanowisko nr 1.
Na tym stanowisku przeprowadzono badanie termometrów nikiel –
chrom – nikiel
(NiCr - Ni) , oraz miedź – konstantan (Cu – Konst) na podstawie
termometru rtęciowego.
Schemat stanowiska:
Charakterystyka termometryczna termometru. Eo – siła
termoelektryczna, t – temperatura
T [0C] NikielChrom – Nikiel
NiCr-Ni Miedź – Konstantan
Co – Konst
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100
E0 [mV] E0 [mV]
0
0,40
0,80
1,20
1,61
2,02
2,43
2,85
3,26
3,68
4,10
0
0,40
0,80
1,21
1,63
2,05
2,48
2,91
3,35
3,8
4,25
Dopuszczalne odchyłki Eo od wartości podanych w tablicach
zawierających charakterystykę.
t [oC] Odchyłki dla termoelementów klasy.
S I II
0 – 400
0 – 200
+-1,5o
+-0,15mV +-3oC
+-0,3mV +-6,0oC
+-0,6mV
Tabela pomiarowa.
L.p. Termometr rtęciowy [oC] wzorcowy.
Termopara Termopara
NiCr – Ni
Cu-konst
mV 3xCu-konst
mV
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
17
19,2
23
27,4
31,1
34,6
38,8
0,675
0,759
0,915
1,099
1,249
1,392
1,572 2,044
2,295
2,765
3,319
3,770
4,202
4,740
0,700
0,765
0,895
1,061
1,110
1,328
1,499
Wykresy do ćwiczenia.
Wykres 1.
Zależność między termometrem rtęciowym a termoparą Cu-konst
Wykres2.
Zależność między termometrem rtęciowym a termoparą NiCr – Ni.
Wykres 3
Zależność między termometrem rtęciowym a termoparą 3xCu-const
WNIOSKI
Wyniki badanych temperatur mieszczą się w dopuszczalnych odchyłkach
odpowiadających w klasie, dlatego też badane przyrządy można
zaliczyć do klasy 1. Jedynie jeden punkt w termoparze NiCr-Ni odbiega
od pozostałych, prawdopodobnie jest to błąd gruby.
Badany przyrząd można zaliczyć do klasy pierwszej.
Stanowisko nr 2
Na tym stanowisku cechowane będą termometry techniczne w obudowie i
bez obudowy w funkcji termometru laboratoryjnego.
Termometr techniczny w obudowie, bez obudowy oraz termometr
laboratoryjny umieszczony jest w pojemniku z cieczą. Podwyższając
temperaturę zapisujemy wskazania tych termometrów umieszczając wyniki
w tabeli 2. Na ich podstawie sporządzony zostanie wykres.
termometr laboratoryjny
termometr techniczny w obudowie
termometr techniczny bez obudowy
mieszadełko
grzałka
potencjometr
zasilanie
Tabela pomiarowa
L.p. Czas w min. Termometr laboratoryjny [oC] Termometr techniczny z
obudową [oC] Termometr techniczny bez obudowy [oC] Odchyłka termometru
z obudową [oC] Odchyłka termometru bez obudowy [oC]
1.
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 17
18,5
20,5
22
24
25,5
27
29
30,5
32,5
34
35,5
37
39
40,5
42
43,5
45
45,5
45,3
45,1
45
44,9
44,9
44,6
44,5
44,5 17,5
18
18,5
19,5
20,5
22
23
25
26,5
28
29,5
31
33
34,5
36
38
39,5
41
42,5
43,5
44
44,5
44,9
44,9
44,9
44,9
44,9 17
18,5
20,5
22
24
25,5
27,5
29
30,5
32,5
34
35,5
37
39
40,5
42
43,5
45
45,5
45,3
45,1
45,1
45
44,9
44,8
44,7
44,6 -0,5
0,5
2
2,5
3,5
3,5
4
4
4
4,5
4,5
4,5
4
4,5
4,5
4
4
4
3
2,8
1,1
0,5
0
0
-0,3
-0,4
-0,4
0
0
0
0
0
-0,5
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-0,1
-0,1
0
-0,2
-0,2
Wnioski:
Z otrzymanych wyników stwierdzam że termometr techniczny bez obudowy
zawyża temperaturę o około 0,04oC wobec termometru wzorcowego.
Termometr techniczny w obudowie obniża temperaturę o około 2,5oC w
stosunku do termometru wzorcowego, jest on mniej dokładny niż
termometr bez obudowy, może zatem służyć tylko do pomiarów
orientacyjnych.
STANOWISKO 3
Na tym stanowisku cechowano termometr oporowy w funkcji termometru
laboratoryjnego.
Schemat układu:
mostek zrównoważony
termometr laboratoryjny
ultra termostat
czujnik termometru oporowego
czujnik termometru termistorowego
cyfrowy termometr kwarcowy
Dopuszczalne odchyłki:
(t = +- (a + b*(t()
gdzie:
a, b – stałe podane w PN-83/M-5385
a=0,15oC
b=0,002oC
(t(=100oC
(t=+-(0,15+0,002*100)=+-0,35oC
Tabela pomiarowa
L.p. Termometr rtęciowy wzorcowy
twz [oC] Termometr oporowy Błąd bezwzględny term. Oporowego
(tR = tR- twz
R (() tR[oC]
1 18,0 107,73 19,8 1,8
2 21,0 108,48 21,7 0,7
3 24,0 109,66 24,8 0,8
4 27,0 110,87 27,9 0,9
5 30,0 111,99 30,8 0,8
6 33,0 113,18 33,9 0,9
Wnioski:
Na wykresie dla termometru oporowego tylko dwa punkty leżą w pasie
dokładności przyrządu między odchyłkami które wynoszą +- 0,35oC.
Być może błąd wynika z długiego czasu potrzebnego do ustalenia się
przyrządu. Można zatem przyjąć że badany termometr nie spełnia
warunków dla klas pomiarowych, a wartości w większości nie
mieściły się w granicach odchyłek względem termometru wzorcowego.