Przeglądaj wersję html pliku:

Weryfikacja hipotez statystycznych 2_12


POLITECHNIKA SZCZENIŃSKA

LABORATORIUM STATYSTYKI MATEMATYCZNEJ

SPRAWOZDANIE NR 2

Ćwiczenie nr 2 Temat:

Zestaw nr 4

Nazwisko i Imię:

Wydział Mechaniczny Grupa

Data wykonania ćwiczenia: Ocena:

Prowadzący ćwiczenie:

Podpis:





Cel ćwiczenia.

Celem ćwiczenia jest zapoznanie się z zasadami weryfikacji hipotez
statystycznych.

Proces weryfikacji hipotezy przebiega w następujących pięciu etapach.

Formułowanie hipotezy zerowej Ho i hipotezy alternatywnej H1.

Przyjęcie poziomu istotności (

Określenie – stosownie do postawionej hipotezy zerowej Ho –
statystyki testowej i obliczenie jej wartości na podstawie danych z
próby losowej

Przy ustalonym poziomie istotności określenie obszarów krytycznych

Wnioskowanie o odrzuceniu lub nie odrzucaniu hipotezy zerowej Ho

Do weryfikacji hipotezy zerowej stosowane są w zasadzie dwa testy, test
t lub test Cochrana-Coxa. Wybór jednego z nich uzależniony jest od
spełnienia warunku równości wariancji (12=(22 obu populacji. Jeśli
(12=(22 to stosowany jest test t, w przeciwnym przypadku stosuje się
test Cochrana-Coxa. Oba testy wymagają spełnienia normalności
rozkładu zmiennych X1 i X2, co można sprawdzić odpowiednim testem
zgodności.

Zadanie 1

Dla porównania dwóch grup studenckich obejmujących 14 i 12
studentów wzięto pod uwagę następujące wyniki egzaminów:

dla grupy A: 5,3,4,3,2,4,3,3,3,2,4,3,4,5

dla grupy B: 4,4,3,3,3,5,2,5,3,4,3,3

Zakładając że średnie wynki ocen mają rozkłady normalne,
zweryfikować na poziomie istotności (=0,05 hipotezę zerową, że
wartości przeciętne egzaminu w obu grupach sa jednakowe Ho:(1=(2 wobec
hipotezy alternatywnej:

wartość przeciętna ocen uzyskana przez studentów grupy A różni
się od ocen grupy B H1:(1((2

wartość przeciętna ocen uzyskana przez studentów grupy A niższa
niż studentów grupy B H2: (1<(2

wartość przeciętna ocen uzyskana przez studentów grupy A wyższa
niż grupy B H3: (1>(2

Rozwiązanie.

Należy zweryfikować hipotezę Ho:(1=(2 przy hipotezie alternatywnej
że (1((2. Ponieważ nie wiemy czy spełniony jest warunek
jednorodności wariancji w obu populacjach, wykonamy wstępne obliczenia
przyjmując że jest on spełniony. Wyniki obliczeń przedstawiono w
tabeli 1.



Tabela 1. Wyniki obliczeń testu dla prób niezależnych.

Stat. Podst. Statyst. Testy dla prób niezależnych

Grupa 1 vs grupa 2 Średnia grupa 1 Średnia grupa 2 t df p Nważnych
grupa 1

Próba 1 vs próba 2 3,428 3,500 -0,1968 24 0,8456 14



Stat. Podst. Statyst. Testy dla prób niezależnych

Grupa 1 vs grupa 2 Nważnych grupa 2 Odch. Std. Grupa1 Odch. Std. Grupa
2 Prop. F warianc. p

warianc.

Próba 1 vs próba 2 12 0,9376 0,9045 1,0744 0,9163



Na początku analizy wyników sprawdza się czy spełniony jest warunek
jednorodności wariancji, czyli weryfikuje się hipotezę zerową Ho:
(21=(22 przeciw hipotezie alternatywnej H1: (21<(22. Obliczona wartość
statystyki F=1,0744 jest mniejsza od wartości krytycznej
F0,95;11;13=2,67 (nie należy do obszaru krytycznego) świadczy też o
tym wartość poziomu prawdopodobieństwa p=0,8456 która jest dużo
większa od przyjętego poziomu istotności (=0,05 a więc nie ma
podstaw do odrzucenia hipotezy zerowej o równości wariancji. Można
zatem do weryfikacji hipotezy zerowej o równości wartości
oczekiwanych w obu populacjach zastosować test t.

Dla hipotezy zerowej H0:(1=(2 zakładamy następujące hipotezy
alternatywne:

a )wartość przeciętna ocen uzyskana przez studentów grupy A różni
się od ocen grupy B

H1:(1((2

Obliczona wartość statystyki testowej t= -0,1968 jej bezwzględna
wartość jest mniejsza od wartości krytycznej t0,975;24=2,064 a więc
statystyka testowa nie należy do obszaru krytycznego
W(((-(,-2,064>u<2,064;+() nie ma podstaw do odrzucenia hipotezy zerowej.

c)

H2:(1<(2

Obliczona wartość statystyki testowej t= -0,1968 jej bezwzględna
wartość jest

większa od wartości krytycznej t0,95;24= -1,71 a więc statystyka
testowa nie należy do obszaru krytycznego W(((-(;-1,71> nie ma podstaw
do odrzucenia hipotezy zerowej.

b)

H3:(1>(2

Obliczona wartość statystyki testowej t= -0,1968 jej bezwzględna
wartość jest

mniejsza od wartości krytycznej t0,95;24=1,71 a więc statystyka
testowa nie należy do obszaru krytycznego W((<1,71;+() nie ma podstaw
do odrzucenia hipotezy zerowej.

Wszystkie hipotezy alternatywne zostały odrzucone na rzecz hipotezy
zerowej H0.

Zadanie 2

W celu stwierdzenia czy istotny jest wpływ temperatury na dokładność
wskazań pewnego typu zegarków dla 10 losowo wybranych partii zegarków
po jednodniowym umieszczeniu ich w temperaturze 5oC wyznaczono
różnicę pomiędzy czasem dokładnym a czasem wskazanym przez zegarek,
a następnie przeprowadzono dla tych samych zegarków analogiczne
doświadczenie przy temperaturze 25oC. Otrzymano następ. rezultaty.

Nr zegarka Różnica wskazań w temp. 5OC Różnica wskazań w temp.
25OC

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10 -10

45

-30

-10

20

50

-30

-25

0

15 5

50

-30

0

15

60

-10

-20

20

30



Wyniki obliczeń przedstawiono w tabeli 2.



Tabela 2. Wyniki obliczeń testu dla prób niezależnych.

STAT. PODST. Test T dla prób zależnych

Zmienna Średnia Od.std. N Różnica Od.std. Różnica t df p

VAR4

VAR2 2,5

12,0

29,273

29,078 10 -9,50 8,316 -3,61 9 0,0056



Dla hipotezy zerowej H0:(1=(2 zakładamy następujące hipotezy
alternatywne:

a)wartość przeciętna wskazań zegarków w temp. 25oC jest inna niż w
temp. 5oC H1:(1((2

Obliczona wartość statystyki testowej t= -3,61 należy do obszaru
krytycznego W(((-(,-2,26>u<2,26;+() więc należy odrzucić hipotezy Ho
na korzyść hipotezy alternatywnej H1:(1((2

b) wartość przeciętna wskazań zegarków w temp. 25oC jest wyższa
niż w temp. 5oC H2:(1<(2

Obliczona wartość statystyki testowej t= -3,61 należy do obszaru
krytycznego W(((-(,-1,83> więc należy odrzucić hipotezy Ho na
korzyść hipotezy alternatywnej H2:(1<(2

c) wartość przeciętna wskazań zegarków w temp. 5oC jest wyższa
niż w temp. 25oC H3:(1>(2

Obliczona wartość statystyki testowej t= -3,61 nie należy do obszaru
krytycznego W((<1,83;+() więc nie należy odrzucić hipotezy Ho na
korzyść hipotezy alternatywnej H3:(1>(2

Odrzucamy H0 hipotezę zerową mówiącą że wartość przeciętna
wskazań zegarków w temp. 25oC jest taka sama jak w temp. 5oC H1:(1=(2,
na rzecz hipotezy alternatywnej H2 mówiącej o tym że wartość
przeciętna wskazań zegarków w temp. 25oC jest większa niż w temp.
5oC H2:(1<(2.

 
statystyka