Przeglądaj wersję html pliku:

Statystyka opisowa 1_1


POLITECHNIKA SZCZECIŃSKA

WYDZIAŁ MECHANICZNY



LABORATORIUM ZE STATYSTYKI MATEMATYCZNEJ

SPRAWOZDANIE NR 1





ĆWICZENIE NR 1 TEMAT: Statystyka opisowa.Estymacja parametrów
zmiennej losowej.

DATA WYKONANIA ĆW.



SEMESTR ROK AKAD.

IMIĘ I NAZWISKO:





PROWADZĄCY ĆW

PODPIS:

OCENA:

ZESTAW 16

GRUPA



Cel ćwiczenia



Celem ćwiczenia jest zapoznanie się ze sposobami opisu istotnych cech


zmiennej losowej na podstawie danych z próby,obliczanie podstawowych
wielkości charakteryzujacych te dane oraz estymacja wartosci
oczekiwanej i wariancji zmiennej losowej.

Przebieg ćwiczenia

Analiza zebranych danych doświadczalnych (wyników pomiarów)
umożliwiła nam określenie istotnych właściwości badanej zmiennej
losowej.Do podstawowych charakterystyk opisujących zmienną
należą:średnia arytmetyczna,mediana,wariancja,odchylenie
standardowe,błąd standardowy średniej,rozstęp,dolny i górny
kwartyl,współczynnik asymetrii (skośność) i współczynnik
skupienia (kurtoza).



Otrzymane wyniki przedstawiliśmy w tabeli nr 1.

Tabela nr 1.

Statystyki opisowe (nazwa stat.sta)









P.ufn. P.ufn.



Dolny

Nważnych Średnia -95,000% +95,000% Mediana Suma Minimum Maksimum
Kwartyl

VAR 100 16,4583 16,3999 16,5167 16,425 1645,83 16,01 17 16,165



c d tabeli nr 1

Górny

Kwartyl

Błąd

Bł. std.

Bł. std.

Kwartyl Rozstęp Rozstęp Warianc. Odch.Std standard Skośność
Skośność Kurtoza Kurtoza

16,715 0,99 0,55 0,086622 0,294317 0,029432 0,130824 0,24138 -1,2228
0,478331



Wygodnym sposobem przedstawienia naszych danych odserwowanych
pozwalających na wizualne poznanie rozkładu danych jest ich
prezentacja graficzna.W tym celu przy dostatecznie dużej liczbie danych
(n>30) można je przedstawić w postaci tzw.szeregu rozdzielczego
(tabeli liczebności).Tworzy się go dzieląc przedział zmienności na
zadaną liczbę k klas.Wybór liczby klas jest w zasadzie dowolny.Można
też skorzystać ze wzoru na liczbę klas:

K=1+3,3 log n

Przyjeliśmy liczbę klas k=7,obliczoną z powyższego wzoru.Wyniki
obliczeń przedstawiliśmy w tabeli nr 2.

Tabela nr 2

VAR1 (nazwa stat.sta)







Skumul. Procent %Skumul. % ogółu % skum.

Liczność Liczność ważnych ważnych przypad. ogółu

15,800 < x <= 16,000 0 0 0 0 0 0

16,000 < x <= 16,200 28 28 28 28 28 28

16,200 < x <= 16,400 18 46 18 46 18 46

16,400 < x <= 16,600 18 64 18 64 18 64

16,600 < x <= 16,800 22 86 22 86 22 86

16,800 < x <= 17,000 14 100

100 14 100 14 100

BD 0

0

0 100



Graficznym sposobem przedstawienia informacji zawartych w szeregu
rozdzielczym jest histogram liczebności (częstości).Jest to wykres
słupkowy,w którym wysokość słupka jest proporcjonalna do
liczebności.Poniżej zostały przedstawione trzy histogramy dla trzech
różnych klas: k=7;k=3;k=12.

Dla k=3

Zbyt duża liczba klas powoduje zbyt wąskie przedziały klasowe, a co
za tym idzie nie daje przejrzystego obrazu,ujawniają się przypadkowe
odchylenia.

Zbyt mała liczba klas zaciera istotne szczegóły zawarte w danych.Na
histogramie (dla k=7) są lepiej widoczne istotne cechy badanej
zmiennej,przede wszystkim wyraźniej zaznaczona jest asymetria danych i
dokładniej określone rozłożenie wartości najmniejszych i
największych.

Dane można przedstawić w sposób graficzny przy pomocy wykresów
ramkowych.Można utworzyć cztery typy tych wykresów:

Mediana/Kwartyle/Rozstęp

Średnia/Bł.stan./Odch.stan

Średnia/Odch.stan./1.96*Odch.stan

Średnia/Bł.stan./1.96*Bł.stan

Poniżej przedstawiliśmy każdą z czterech opcji wykresów:

Mediana/Kwartyle/Rozstęp

Średnia/Bł.stan./Odch.stan

Średnia/Odch.stan./1.96*Odch.stan

Średnia/Bł.stan./1.96*Bł.stan

Wnioski:

Na podstawie obliczonych wartości charakterystyk i histogramu można
stwierdzić,że rozkład danych w próbie jest jednomodalny.Wartość
mediany jest mniejsza od wartości średniej oraz skośność jest
dodatnia,czyli rozkład jest lekko niesymetryczny o prawostronnej
asymetrii.Kurtoza jest ujemna więc rozkład jest bardziej spłaszczony
od rozkładu normalnego.

Średnia/Odch.stan./1.96*Odch.stan.

Średnia/Bł.stan./1.96*Bł.stan

Mediana/Kwartyle/Rozstęp



Mediana/Kwartyle/Rozstęp

Średnia/Bł.stan./Odch.stan.



















 
statystyka