Przeglądaj wersję html pliku:

Sprawozdanie E




ĆWICZENIE E

Temat:

Oznaczanie liczby oktanowej paliw silnikowych metodą badawczą.

Cel ćwiczenia:

Wykonanie oznaczenia liczby oktanowej badanego paliwa za pomocą
urządzenia UIT- 65

Podstawowe definicje:

Liczba oktanowa (LO)- jest to procentowy stosunek izooktanu (odporność
detonacyjna =100 jed.) do n-heptanu ( odporność detonacyjna =0 jed.) w
mieszaninie wzorcowej, która w znormalizowanych warunkach badań, na
jednocylindrowym silniku wzorcowym wykazuje identyczną co badane paliwo
skłonność do detonacji.

Pomiar liczby oktanowej metodą silnikową:

Oznaczenie LO tą metodą, polega na porównaniu odporności na spalanie
stukowe badanego paliwa z dwoma paliwami wzorcowymi.

Zasada pomiaru

Pomiar dokonujemy na silniku wzorcowym jednocylindrycznym UIT-65 metodą
badawczą przy 600 obr/min silnika.

Stanowisko pomiarowe:

silnik wzorcowy, jednocylindrowy, gaźnikowy, czterosuwowy o zapłonie
iskrowym o pojemności skokowej 0,652 dm3

silnik asynchroniczny dwubiegowy o mocy P= 5,5 kW i obrotach n=1000/1500
obr./min.

Pulpit sterowniczy typu konsolowego wyposażony w przyżądy
kontrolno-pomiarowe i aparaturę; głównym urządzeniem na pulpicie
jest detonometr elektroniczny z czujnikiem magnetostrzykcyjnym i
wskaźnikiem detonacji.

3.3 Sposób przeprowadzania pomiaru:

pomiar ciśnienia otoczenia

obliczenia poprawki do wskazań mikrometru

ustawienia sprężania tak aby było znormalizowane

po odczytaniu wartości z mikrometru i skorygowaniu wyników z tablic
normy odczytujemy przewidywalną liczbę oktanową

przygotowujemy mieszaniny wzorcowe o LO wyższej i niższej od badanego
paliwa

na podstawie wskazań mikrometru odczytujemy stopień sprężania,
który jest stały podczas pomiaru

przystąpujemy do pomiaru spalania stukowego poszczególnych próbek
paliwa i notujemy wskazania stukomierza

Wyniki pomiarów i obliczenia:

Temperatura wody chłodzącej

Ciśnienie otoczenia Pat= 100,4 [ kPa ]

Prędkość obrotowa n= 600 [ obr./min.]

Obliczenia:

wskaźnik stopnia sprężania:

M101,3= M+( Pat- 101,3 )* 0,03



Gdzie :

M101,3 – wskazania czujników odpowiadające ciśnieniu 101,3 [ kPa ]

M – wskazania czujnika na urządzeniu przy ciśnieniu otoczenia w
chwili wykonania pomiaru

Pat- ciśnienie otoczenia [ kPa ]



M101,3 = 19,50+ ( 100,4 – 101,3 ) * 0,03

M101,3 = 19,47

Ustalamy stopień sprężania na poziomie 7

liczby oktanowej paliwa badanego:

LO/B = LO/B1 + ( LO/B2 – LO/B1 ) * ( a1- a )/ ( a1 – a2 )

Gdzie:

LO/B1– LO paliwa wzorcowego I

LO/B2– LO paliwa wzorcowego II

a- średnia artmetyczna wskazań stukomierza przy zasilaniu silnika
paliwem badanym

a1- średnia artmetyczna wskazań stukomierza przy zasilaniu silnika
paliwem wzorcowym I

a2- średnia artmetyczna wskazań stukomierza przy zasilaniu paliwem
wzorcowym II

LO/B = 94+(96-94) * ( 72,5- 54,5 )/ ( 72,5 – 44,5 )

LO/B = 95,3

Ocena wyników i słowna ocena błędów:

Oznaczenie wykonaliśmy stosując mieszaniny wzorcowe o liczbie
oktanowej LO= 94 i LO= 96. Obliczona liczba oktanowa badanego paliwa
wynosi LO= 95,3. Wartość ta jest wyższa niż zakładaliśmy przed
pomiarem ( LO=95 ), ale mieści się w normie, które przewiduje
odchylenie dopuszczalne nie wyższe niż (1 jednostka. Odchylenie to
spowodowane było następującymi błędami:

niedokładnością przyrządów pomiarowych

niedokładny odczyt wartości z przyrządów pomiarowych przez osoby
mierzące

niedokłądna skala detonometru

brak nawilżania powietrza co jest niezgodne z normą PN-82/C-04112

silnik jest dość stary więc może mieć luzy

błędy mogły też wystąpić podczas sporządzania mieszanin
wzorcowych

pomiar ciśnienia barometrycznego powinien być solidny

na błąd również mogły wpłynąć termometry detonometru ( bo jest
stary czujnik )

błąd odczytu z wykresu stopnia sprężania

prędkość obrotowa ( nie wiadomo czy była 600 obr/min )

 
statystyka