Przeglądaj wersję html pliku:
ĆWICZENIE E
Temat:
Oznaczanie liczby oktanowej paliw silnikowych metodą badawczą.
Cel ćwiczenia:
Wykonanie oznaczenia liczby oktanowej badanego paliwa za pomocą
urządzenia UIT- 65
Podstawowe definicje:
Liczba oktanowa (LO)- jest to procentowy stosunek izooktanu (odporność
detonacyjna =100 jed.) do n-heptanu ( odporność detonacyjna =0 jed.) w
mieszaninie wzorcowej, która w znormalizowanych warunkach badań, na
jednocylindrowym silniku wzorcowym wykazuje identyczną co badane paliwo
skłonność do detonacji.
Pomiar liczby oktanowej metodą silnikową:
Oznaczenie LO tą metodą, polega na porównaniu odporności na spalanie
stukowe badanego paliwa z dwoma paliwami wzorcowymi.
Zasada pomiaru
Pomiar dokonujemy na silniku wzorcowym jednocylindrycznym UIT-65 metodą
badawczą przy 600 obr/min silnika.
Stanowisko pomiarowe:
silnik wzorcowy, jednocylindrowy, gaźnikowy, czterosuwowy o zapłonie
iskrowym o pojemności skokowej 0,652 dm3
silnik asynchroniczny dwubiegowy o mocy P= 5,5 kW i obrotach n=1000/1500
obr./min.
Pulpit sterowniczy typu konsolowego wyposażony w przyżądy
kontrolno-pomiarowe i aparaturę; głównym urządzeniem na pulpicie
jest detonometr elektroniczny z czujnikiem magnetostrzykcyjnym i
wskaźnikiem detonacji.
3.3 Sposób przeprowadzania pomiaru:
pomiar ciśnienia otoczenia
obliczenia poprawki do wskazań mikrometru
ustawienia sprężania tak aby było znormalizowane
po odczytaniu wartości z mikrometru i skorygowaniu wyników z tablic
normy odczytujemy przewidywalną liczbę oktanową
przygotowujemy mieszaniny wzorcowe o LO wyższej i niższej od badanego
paliwa
na podstawie wskazań mikrometru odczytujemy stopień sprężania,
który jest stały podczas pomiaru
przystąpujemy do pomiaru spalania stukowego poszczególnych próbek
paliwa i notujemy wskazania stukomierza
Wyniki pomiarów i obliczenia:
Temperatura wody chłodzącej
Ciśnienie otoczenia Pat= 100,4 [ kPa ]
Prędkość obrotowa n= 600 [ obr./min.]
Obliczenia:
wskaźnik stopnia sprężania:
M101,3= M+( Pat- 101,3 )* 0,03
Gdzie :
M101,3 – wskazania czujników odpowiadające ciśnieniu 101,3 [ kPa ]
M – wskazania czujnika na urządzeniu przy ciśnieniu otoczenia w
chwili wykonania pomiaru
Pat- ciśnienie otoczenia [ kPa ]
M101,3 = 19,50+ ( 100,4 – 101,3 ) * 0,03
M101,3 = 19,47
Ustalamy stopień sprężania na poziomie 7
liczby oktanowej paliwa badanego:
LO/B = LO/B1 + ( LO/B2 – LO/B1 ) * ( a1- a )/ ( a1 – a2 )
Gdzie:
LO/B1– LO paliwa wzorcowego I
LO/B2– LO paliwa wzorcowego II
a- średnia artmetyczna wskazań stukomierza przy zasilaniu silnika
paliwem badanym
a1- średnia artmetyczna wskazań stukomierza przy zasilaniu silnika
paliwem wzorcowym I
a2- średnia artmetyczna wskazań stukomierza przy zasilaniu paliwem
wzorcowym II
LO/B = 94+(96-94) * ( 72,5- 54,5 )/ ( 72,5 – 44,5 )
LO/B = 95,3
Ocena wyników i słowna ocena błędów:
Oznaczenie wykonaliśmy stosując mieszaniny wzorcowe o liczbie
oktanowej LO= 94 i LO= 96. Obliczona liczba oktanowa badanego paliwa
wynosi LO= 95,3. Wartość ta jest wyższa niż zakładaliśmy przed
pomiarem ( LO=95 ), ale mieści się w normie, które przewiduje
odchylenie dopuszczalne nie wyższe niż (1 jednostka. Odchylenie to
spowodowane było następującymi błędami:
niedokładnością przyrządów pomiarowych
niedokładny odczyt wartości z przyrządów pomiarowych przez osoby
mierzące
niedokłądna skala detonometru
brak nawilżania powietrza co jest niezgodne z normą PN-82/C-04112
silnik jest dość stary więc może mieć luzy
błędy mogły też wystąpić podczas sporządzania mieszanin
wzorcowych
pomiar ciśnienia barometrycznego powinien być solidny
na błąd również mogły wpłynąć termometry detonometru ( bo jest
stary czujnik )
błąd odczytu z wykresu stopnia sprężania
prędkość obrotowa ( nie wiadomo czy była 600 obr/min )
Sprawozdanie E
ĆWICZENIE E
Temat:
Oznaczanie liczby oktanowej paliw silnikowych metodą badawczą.
Cel ćwiczenia:
Wykonanie oznaczenia liczby oktanowej badanego paliwa za pomocą
urządzenia UIT- 65
Podstawowe definicje:
Liczba oktanowa (LO)- jest to procentowy stosunek izooktanu (odporność
detonacyjna =100 jed.) do n-heptanu ( odporność detonacyjna =0 jed.) w
mieszaninie wzorcowej, która w znormalizowanych warunkach badań, na
jednocylindrowym silniku wzorcowym wykazuje identyczną co badane paliwo
skłonność do detonacji.
Pomiar liczby oktanowej metodą silnikową:
Oznaczenie LO tą metodą, polega na porównaniu odporności na spalanie
stukowe badanego paliwa z dwoma paliwami wzorcowymi.
Zasada pomiaru
Pomiar dokonujemy na silniku wzorcowym jednocylindrycznym UIT-65 metodą
badawczą przy 600 obr/min silnika.
Stanowisko pomiarowe:
silnik wzorcowy, jednocylindrowy, gaźnikowy, czterosuwowy o zapłonie
iskrowym o pojemności skokowej 0,652 dm3
silnik asynchroniczny dwubiegowy o mocy P= 5,5 kW i obrotach n=1000/1500
obr./min.
Pulpit sterowniczy typu konsolowego wyposażony w przyżądy
kontrolno-pomiarowe i aparaturę; głównym urządzeniem na pulpicie
jest detonometr elektroniczny z czujnikiem magnetostrzykcyjnym i
wskaźnikiem detonacji.
3.3 Sposób przeprowadzania pomiaru:
pomiar ciśnienia otoczenia
obliczenia poprawki do wskazań mikrometru
ustawienia sprężania tak aby było znormalizowane
po odczytaniu wartości z mikrometru i skorygowaniu wyników z tablic
normy odczytujemy przewidywalną liczbę oktanową
przygotowujemy mieszaniny wzorcowe o LO wyższej i niższej od badanego
paliwa
na podstawie wskazań mikrometru odczytujemy stopień sprężania,
który jest stały podczas pomiaru
przystąpujemy do pomiaru spalania stukowego poszczególnych próbek
paliwa i notujemy wskazania stukomierza
Wyniki pomiarów i obliczenia:
Temperatura wody chłodzącej
Ciśnienie otoczenia Pat= 100,4 [ kPa ]
Prędkość obrotowa n= 600 [ obr./min.]
Obliczenia:
wskaźnik stopnia sprężania:
M101,3= M+( Pat- 101,3 )* 0,03
Gdzie :
M101,3 – wskazania czujników odpowiadające ciśnieniu 101,3 [ kPa ]
M – wskazania czujnika na urządzeniu przy ciśnieniu otoczenia w
chwili wykonania pomiaru
Pat- ciśnienie otoczenia [ kPa ]
M101,3 = 19,50+ ( 100,4 – 101,3 ) * 0,03
M101,3 = 19,47
Ustalamy stopień sprężania na poziomie 7
liczby oktanowej paliwa badanego:
LO/B = LO/B1 + ( LO/B2 – LO/B1 ) * ( a1- a )/ ( a1 – a2 )
Gdzie:
LO/B1– LO paliwa wzorcowego I
LO/B2– LO paliwa wzorcowego II
a- średnia artmetyczna wskazań stukomierza przy zasilaniu silnika
paliwem badanym
a1- średnia artmetyczna wskazań stukomierza przy zasilaniu silnika
paliwem wzorcowym I
a2- średnia artmetyczna wskazań stukomierza przy zasilaniu paliwem
wzorcowym II
LO/B = 94+(96-94) * ( 72,5- 54,5 )/ ( 72,5 – 44,5 )
LO/B = 95,3
Ocena wyników i słowna ocena błędów:
Oznaczenie wykonaliśmy stosując mieszaniny wzorcowe o liczbie
oktanowej LO= 94 i LO= 96. Obliczona liczba oktanowa badanego paliwa
wynosi LO= 95,3. Wartość ta jest wyższa niż zakładaliśmy przed
pomiarem ( LO=95 ), ale mieści się w normie, które przewiduje
odchylenie dopuszczalne nie wyższe niż (1 jednostka. Odchylenie to
spowodowane było następującymi błędami:
niedokładnością przyrządów pomiarowych
niedokładny odczyt wartości z przyrządów pomiarowych przez osoby
mierzące
niedokłądna skala detonometru
brak nawilżania powietrza co jest niezgodne z normą PN-82/C-04112
silnik jest dość stary więc może mieć luzy
błędy mogły też wystąpić podczas sporządzania mieszanin
wzorcowych
pomiar ciśnienia barometrycznego powinien być solidny
na błąd również mogły wpłynąć termometry detonometru ( bo jest
stary czujnik )
błąd odczytu z wykresu stopnia sprężania
prędkość obrotowa ( nie wiadomo czy była 600 obr/min )