Przeglądaj wersję html pliku:
Wyznaczenie lepkości bezwzględnej metodą Hoplera Data
‘97
WSTĘP
Głównym zadaniem smarów jest zmniejszenie tarcia pomiędzy
przesuwającymi się względem siebie powierzchni mechanizmów, a więc
zapobieganie szybkiemu ścieraniu się tych powierzchni oraz
zmniejszenie zużycia siły na pokonanie tarcia. Podstawą oceny
przydatności smaru do określonych celów jest jego lepkość, w
przypadku olejów smarowych oraz penetracja w przypadku smarów
stałych.
Wśród smarów ciekłych - czyli olejów smarowych najważniejszą
grupę stanowią oleje mineralne otrzymywane przez destylację ropy
naftowej. Według lepkości i zastosowania dzielą się na oleje
wrzecionowe, maszynowe lekkie, średnie i ciężkie oraz oleje
cylindrowe.
Wśród olejów syntetycznych na ważniejsze znaczenie zasługują oleje
silnikowe będące organicznymi pochodnymi kwasu krzemowego. Wielką
zaletą olejów silnikowych jest ich odporność na działanie
czynników chemicznych i temperatury oraz niewielka zależność
lepkości od temperatury. Do olejów roślinnych stosowanych jako smary
należy olej rycynowy, którego duże ilości używano dawniej do
smarowania silników lotniczych, zaś do olejów zwierzęcych należy
olej kostny używany do smarowania mechanizmów precyzyjnych np.
zegarków. Smary stałe tzw. Tawoty, są to mieszaniny oleju
mineralnego, parafiny lub cenzyny i mydeł wapniowych, sodowych bądź
potasowych. Smary stałe takie jak wazelina techniczna czy apteczna,
które otrzymywane są z ropy naftowej, używane są głównie do
konserwacji przedmiotów metalowych. Lepkość cieczy jest
właściwością związaną z tarciem wewnętrznym cieczy.
Rozróżnia się następujące rodzaje lepkości:
-dynamiczna
- kinetyczna
- względna
Lepkość dynamiczna (()- jest to współczynnik tarcia wewnątrz,
powstającego podczas przesuwania się względem siebie dwóch
równoległych warstewek cieczy.
Lepkość kinetyczna r- jest stosunkiem lepkości dynamicznej w
temperaturze pomiaru do gęstości lepkości cieczy (dynamicznej)
wzorcowej (najczęściej wody) w tej samej temperaturze.
OPIS DOŚWIADCZENIA
. Następnie ogrzewamy wodą olej do temperatury 50(C obracamy
naczynie i mierzymy spadek kulki między poszczególnymi wskazami.
Wyniki pomiarów zestawiamy w tabelce:
Lp. Czas spadku Temperatura
1 1:00:38s 50(C
2 1:00:71s 50(C
3 0:59:89s 50(C
4 1:00:11s 50(C
5 1:01:09s 50(C
6 1:00:65s 50(C
Średni czas spadku kulki wynosi 1:00:47
Średnia temperatura pomiaru wynosi 50(
- lepkość dynamiczna w CP
czas opadania kulki w[s]
w temperaturze 20(C
w temperaturze pomiaru
Lepkość badanego oleju wynosi (=56,46[CP]
WYZNACZENIE LEPKOŚCI BEZWZGLĘDNEJ METODĄ HOPLERA
Wyznaczenie lepkości bezwzględnej metodą Hoplera Data
‘97
WSTĘP
Głównym zadaniem smarów jest zmniejszenie tarcia pomiędzy
przesuwającymi się względem siebie powierzchni mechanizmów, a więc
zapobieganie szybkiemu ścieraniu się tych powierzchni oraz
zmniejszenie zużycia siły na pokonanie tarcia. Podstawą oceny
przydatności smaru do określonych celów jest jego lepkość, w
przypadku olejów smarowych oraz penetracja w przypadku smarów
stałych.
Wśród smarów ciekłych - czyli olejów smarowych najważniejszą
grupę stanowią oleje mineralne otrzymywane przez destylację ropy
naftowej. Według lepkości i zastosowania dzielą się na oleje
wrzecionowe, maszynowe lekkie, średnie i ciężkie oraz oleje
cylindrowe.
Wśród olejów syntetycznych na ważniejsze znaczenie zasługują oleje
silnikowe będące organicznymi pochodnymi kwasu krzemowego. Wielką
zaletą olejów silnikowych jest ich odporność na działanie
czynników chemicznych i temperatury oraz niewielka zależność
lepkości od temperatury. Do olejów roślinnych stosowanych jako smary
należy olej rycynowy, którego duże ilości używano dawniej do
smarowania silników lotniczych, zaś do olejów zwierzęcych należy
olej kostny używany do smarowania mechanizmów precyzyjnych np.
zegarków. Smary stałe tzw. Tawoty, są to mieszaniny oleju
mineralnego, parafiny lub cenzyny i mydeł wapniowych, sodowych bądź
potasowych. Smary stałe takie jak wazelina techniczna czy apteczna,
które otrzymywane są z ropy naftowej, używane są głównie do
konserwacji przedmiotów metalowych. Lepkość cieczy jest
właściwością związaną z tarciem wewnętrznym cieczy.
Rozróżnia się następujące rodzaje lepkości:
-dynamiczna
- kinetyczna
- względna
Lepkość dynamiczna (()- jest to współczynnik tarcia wewnątrz,
powstającego podczas przesuwania się względem siebie dwóch
równoległych warstewek cieczy.
Lepkość kinetyczna r- jest stosunkiem lepkości dynamicznej w
temperaturze pomiaru do gęstości lepkości cieczy (dynamicznej)
wzorcowej (najczęściej wody) w tej samej temperaturze.
OPIS DOŚWIADCZENIA
. Następnie ogrzewamy wodą olej do temperatury 50(C obracamy
naczynie i mierzymy spadek kulki między poszczególnymi wskazami.
Wyniki pomiarów zestawiamy w tabelce:
Lp. Czas spadku Temperatura
1 1:00:38s 50(C
2 1:00:71s 50(C
3 0:59:89s 50(C
4 1:00:11s 50(C
5 1:01:09s 50(C
6 1:00:65s 50(C
Średni czas spadku kulki wynosi 1:00:47
Średnia temperatura pomiaru wynosi 50(
- lepkość dynamiczna w CP
czas opadania kulki w[s]
w temperaturze 20(C
w temperaturze pomiaru
Lepkość badanego oleju wynosi (=56,46[CP]