Przeglądaj wersję html pliku:
Data ‘97
Oznaczenie temperatury zapłonu sposobem Marcussona
Plan:
1.RODZAJE PALIW
2.OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA SMARÓW
3.TEMPERATURA ZAPŁONU
4.SCHEMAT URZĄDZENIA MARCUSSONA
5.WYKONANIE DOŚWIADCZENIA
6.WNOSKI
1.RODZAJE PALIW
Paliwa są to materiały, które podczas procesu spalania wydzielają
znaczne ilości energii cieplnej, wykorzystywanej do celów
technicznych. Podstawowym składnikiem paliw technicznych jest węgiel i
wodór. Paliwa występują w różnych stanach skupienia, dlatego
dzielimy je na paliwa gazowe, stałe, ciekłe.
Paliwa gazowe oraz ciekłe składają się prawie wyłącznie z
substancji palnej, przy czym stosunek węgla do wodoru jest niższy niż
w paliwach stałych(w przeliczeniu na kilogramy paliwa ciekłe są
wydajniejsze niż paliwa stałe).Paliwa możemy podzielić także w
zależności od źródła pochodzenia na naturalne i sztuczne.
2.OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA SMARÓW
Smary są to substancje, których głównym zadaniem jest zmniejszanie
tarcia pomiędzy trącymi się powierzchniami, a także zapobieganiu
korozji. Podstawową cechą smarów jest lepkość(oleje smarowe) oraz
penetracja (smary stałe). Przy doborze smaru do warunków w jakich
będzie pracował, należy pamiętać iż wraz ze wzrostem temperatury
lepkość większości smarów znacznie maleje. Inną cechą smarów
jest lotność ich składników w wyższych temperaturach. Lotność
powinna być (mała, gdyż utrata owych lotnych składników zmniejsza
przydatność smarów i ich własności. Tak więc aby zastosować dany
smar powinno się wiedzieć o lotności jego składników, o
bezpieczeństwie przeciw pożarowym(możliwości zapalenia się smaru),
a dane na ten temat możemy uzyskać przez przeprowadzenie
doświadczenia polegającego na oznaczeniu temperatury zapłonu i
palenia.
3.TEMPERATURA ZAPŁONU
Temperatura zapłonu jest to najniższa temperatura, w której
substancja ogrzewa się w ściśle określony sposób i wydziela ilość
substancji lotnych składników wystarczających do wytworzenia z
powietrzem mieszanki wybuchowej przy zbliżeniu płomienia. Do
wyznaczenia temperatury zapłonu i palenia stosujemy przyrząd
Marcussona. Jest on zbudowany z łaźni piaskowej i pierścienia
żebrowego, gdzie wstawia się tygiel ten włożony jest do krążka
azbestowego i wystaje tylko ponad nim. Do łaźni przymocowane jest
urządzenie, które podczas doświadczenia pozwala nadać palnikowi
poziomy ruch nad powierzchnię oleju, lecz nie bliżej niż 0,5 cm od
ściany rygla i nie bliżej niż 0,2 cm od dna tygla.
4.SCHEMAT URZĄDZENIA MARCUSSONA
RYS.
termometr
P.- palnik
Ł- łaźnia piaskowa
P.(f)- pierścień żebrowy
T(n)- tygiel
5.WYKONANIE DOŚWIADCZENIA
lp. Temperatura zapłonu Temperatura palenia
1 158 187
2 159 188
3 161 190
6.WNIOSKI
Do doświadczenia wykorzystałem nisko temperaturozapłonowy olej.
Doświadczenie przeprowadziłem zgodnie z zaleceniami instrukcji
obsługi, powtarzając doświadczenie trzy razy po schłodzeniu oleju po
każdej próbie o około 30(C. Uzyskane wyniki są zgodne z zaleceniami
teoretycznymi i kolejne próby nie różnią się więcej niż 4(C.
Różne temperatury zapłonu uzyskane w kolejnych próbach są wynikiem
ulatniania się w czasie doświadczenia substancji palnych zawartych w
oleju.
Oznaczenie temperatury zapłonu sposobem Marcussona
Data ‘97
Oznaczenie temperatury zapłonu sposobem Marcussona
Plan:
1.RODZAJE PALIW
2.OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA SMARÓW
3.TEMPERATURA ZAPŁONU
4.SCHEMAT URZĄDZENIA MARCUSSONA
5.WYKONANIE DOŚWIADCZENIA
6.WNOSKI
1.RODZAJE PALIW
Paliwa są to materiały, które podczas procesu spalania wydzielają
znaczne ilości energii cieplnej, wykorzystywanej do celów
technicznych. Podstawowym składnikiem paliw technicznych jest węgiel i
wodór. Paliwa występują w różnych stanach skupienia, dlatego
dzielimy je na paliwa gazowe, stałe, ciekłe.
Paliwa gazowe oraz ciekłe składają się prawie wyłącznie z
substancji palnej, przy czym stosunek węgla do wodoru jest niższy niż
w paliwach stałych(w przeliczeniu na kilogramy paliwa ciekłe są
wydajniejsze niż paliwa stałe).Paliwa możemy podzielić także w
zależności od źródła pochodzenia na naturalne i sztuczne.
2.OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA SMARÓW
Smary są to substancje, których głównym zadaniem jest zmniejszanie
tarcia pomiędzy trącymi się powierzchniami, a także zapobieganiu
korozji. Podstawową cechą smarów jest lepkość(oleje smarowe) oraz
penetracja (smary stałe). Przy doborze smaru do warunków w jakich
będzie pracował, należy pamiętać iż wraz ze wzrostem temperatury
lepkość większości smarów znacznie maleje. Inną cechą smarów
jest lotność ich składników w wyższych temperaturach. Lotność
powinna być (mała, gdyż utrata owych lotnych składników zmniejsza
przydatność smarów i ich własności. Tak więc aby zastosować dany
smar powinno się wiedzieć o lotności jego składników, o
bezpieczeństwie przeciw pożarowym(możliwości zapalenia się smaru),
a dane na ten temat możemy uzyskać przez przeprowadzenie
doświadczenia polegającego na oznaczeniu temperatury zapłonu i
palenia.
3.TEMPERATURA ZAPŁONU
Temperatura zapłonu jest to najniższa temperatura, w której
substancja ogrzewa się w ściśle określony sposób i wydziela ilość
substancji lotnych składników wystarczających do wytworzenia z
powietrzem mieszanki wybuchowej przy zbliżeniu płomienia. Do
wyznaczenia temperatury zapłonu i palenia stosujemy przyrząd
Marcussona. Jest on zbudowany z łaźni piaskowej i pierścienia
żebrowego, gdzie wstawia się tygiel ten włożony jest do krążka
azbestowego i wystaje tylko ponad nim. Do łaźni przymocowane jest
urządzenie, które podczas doświadczenia pozwala nadać palnikowi
poziomy ruch nad powierzchnię oleju, lecz nie bliżej niż 0,5 cm od
ściany rygla i nie bliżej niż 0,2 cm od dna tygla.
4.SCHEMAT URZĄDZENIA MARCUSSONA
RYS.
termometr
P.- palnik
Ł- łaźnia piaskowa
P.(f)- pierścień żebrowy
T(n)- tygiel
5.WYKONANIE DOŚWIADCZENIA
lp. Temperatura zapłonu Temperatura palenia
1 158 187
2 159 188
3 161 190
6.WNIOSKI
Do doświadczenia wykorzystałem nisko temperaturozapłonowy olej.
Doświadczenie przeprowadziłem zgodnie z zaleceniami instrukcji
obsługi, powtarzając doświadczenie trzy razy po schłodzeniu oleju po
każdej próbie o około 30(C. Uzyskane wyniki są zgodne z zaleceniami
teoretycznymi i kolejne próby nie różnią się więcej niż 4(C.
Różne temperatury zapłonu uzyskane w kolejnych próbach są wynikiem
ulatniania się w czasie doświadczenia substancji palnych zawartych w
oleju.